החזון שלנו
החזון החינוכי שלנו מאגד בתוכו שלושה עקרונות עיקריים- שימור וחינוך לערכי טבע והסביבה, פעלנות וחדשנות ושילוב עם המודל החינוכי הפועל בעיר.
הגן היצרני הוא יוזמה חינוכית חדשנית ופורצת דרך ובה נפתחת "חנות" גנית בה פועלים הילדים והילדות בעבודת צוות ושיתוף פעולה בכדי לייצר מוצרים שונים מיבול הגינה החקלאית של הגן . המוצרים, נמכרים בחנות הגן אם במכירה פיזית ואם במכירה וירטואלית דרך החנות באתר.
תהליך העבודה בחנות מגלם בתוכו את כל הערכים הסביבתיים והחברתיים אותם חשוב לנו להעביר הלאה והוא גם מכיל בתוכו את כל תחומי הדעת אותם דורש משרד החינוך לפי גיל ושלב התפתחותי.
מיפוי צרכי החנות נעשה בשיתוף הילדים והילדות והבחירה באיזה מוקד לפעול היא שלהן כמו כן ההחלטה מה לעשות בסכום הכסף שנצבר.
בכל שנה, בוחרים הילדים והילדות מוצר חדש ומוסיפים אותו לקטלוג הקיים ובכך מגדילים את אפשרות התפוקה כמו כן את אפשרויות הבחירה.
חומרי הגלם להם נזקקים הילדות והילדים בתהליך הייצור, מגיעים ברובם מחברי הקהילה (הורי הגן או השכונה). צנצנות משומשות נתרמות, עוברות עיקור ומקבלות שימוש חדש, מוצרי גלם טבעיים נוספים שלא ניתן לגדל בגן, נקנים מכספי מחזור בקבוקים שגם הם נאספים על ידי קהילת הגן והשכונה.
תהליכי הייצור השונים בגן מטמיעים את הגישה החינוכית של הגן ואת ערכי הכלכלה המעגלית ולא זו בלבד שהם שומרים על ערכי הקיימות ואיכות הסביבה, הם מלמדים את ילדי וילדות הגן כלכלה נבונה, סוגי סחר שונים ועוד.ן
גן דולב הוא גן ירוק מתמיד. ככזה, הוא מקדם ערכים של קיימות (שמירה על איכות הסביבה, אהבת הטבע) תוך שיתוף הקהילה, והחלק היצרני שבו מקדם ערכים של חדשנות (חריצות, יוזמה, יצרנות, עבודת צוות, שיתוף פעולה) ובא לידי ביטוי בדמות חנות גנית.
הגינה החקלאית בנויה מחמישה חלקים שונים.
- חלקת הערוגות – לגידולים חקלאים, שיחי מאכל, תבלין ומרפא
- גבעת הפרפרים- ספירלה גדולה ובה ריכוז רב של צמחים ופרחים מושכי מאביקים(דבורים ופרפרים)
- חלקת בר- חלקה ללא השקיה בה נטמנו פקעות ובצלים של פרחי ארצנו המוגנים והלא מוגנים. בכל שנה נזרעת החלקה מחדש במגוון פרחי ארצנו. וכל שנותר הוא לגלות איך כל עונה מביאה את הפריחה הייחודית לה.
- שלולית הבוץ- מרחב חופשי המאפשר לילדים ולילדות לעבוד ולהתנסות בעבודה בבוץ. העבודה במרחב היא יחפים או עם מגפיים היעודיים למרחב.
- מערכת הידרופונית- בה מתקיימים גידולים שונים בהתאם לתכונות הצמח וצרכיו.
זהו מודל פדגוגי יישומי, המחבר בין ארבעה עקרונות מרכזיים המוטמעים בתהליכי למידה במיזמים ופרוייקטים חינוכיים, אקדמיים וחברתיים. החל מהגיל הרך עד תום הלימודים ועד בכלל.
המודל מציג למידה רב גילית מותאמת לקצב וליכולות האישיות של הלומדים, תקשורת אינטראקטיבית שמחברת בין תחומי דעת ועניין לבין מומחים מהאקדמיה, הקהילה והתעשייה. המודל פותח ע"י אגף החינוך בעיריית הרצליה.
- חינוך וערכים / Education and values- העיקרון הערכי יוטמע בכל תחומי הדעת באמצעות תהליכי למידה ששזורות בהם דילמות וסוגיות אתיות ערכיות ומוסריות שאינן מנותקות מתוכנית הלימודים.
- אקדמיה/ Academic- העיקרון האקדמי מבטא תהליכים של רכישת ידע באמצעות חקירה של בעיות אותנטיות עשירות ורלוונטיות בתחומי הדעת והחקר השונים.
- קהילה/ Community- העיקרון הקהילתי מבטא מציאת קשר בין תחומי הלמידה לקהילה בתחומי דעת שונים, יצירת אינטגרציה קהילתית וחברתית בבניית מיזמים משותפים ופרוייקטים קהילתיים היוצרים תחושת זהות ושייכות לקהילה.
- מחקר וחדשנות/ Hitech- העיקרון המחקרי מקדם את ערכי ההבנה והחשיבה שיש בהן סקרנות ואתגר אינטלקטואלי לשאלת שאלות ולפתרון בעיות מורכבות. גם המרחב הלימודי משנה את פניו במודל של EACH . הכיתה משנה את תצורתה הנוכחית והמוכרת . המרחב הלימודי של התלמיד משנה מקום למרכז קהילתי, מוסד אקדמי או ארגון עתיר ידע בעיר ועוד.